: Споживачам про Закон України "Про житлово-комунальні послуги"
Питанню моделі договірних відносин щодо комунальних послуг присвячено чимало уваги. Закон передбачає три моделі відносин між власниками квартир та монополістами. Індивідуальні, колективні, а в разі створення ОСББ – договір з колективним споживачем. Далі – більш детально про кожну модель.
Індивідуальний договір укладаються між виконавцем комунальних послуг та споживачем. Варто зазначити, що газ та електроенергія можуть надаватися тільки за таким типом договорів.
Договір з колективним споживачем можливий у будинках, в яких створено ОСББ. Власники квартир платять об'єднанню, яке, в свою чергу, розраховується з монополістами. Такі договори можуть укладатися на холодне і гаряче водопостачання, водовідведення та опалення.
Колективний договір це норма нова. Власники квартир можуть делегувати представлення своїх інтересів або управителю, або іншій особі, в т. ч. одному з власників квартири.
Якщо у будинку не обрали жодної з моделей договірних відносин, між власниками квартир та виконавцями комунальних послуг мають бути укладені індивідуальні договори.
Також у законі передбачили пеню (штраф) за кожен день прострочення починаючи із 20-го числа, але після укладення договорів і за умови, що це прописано в договорі.
Споживачі мають знати, що:
• доведеться платити пеню за прострочення платежів;
• введуть абонплату на комуналку;
• зобов'яжуть впускати в квартиру комунальників;
• дозволять відключати комунальні послуги за борги;
• комунальники платитимуть штрафи за відключення послуги без причини.
Починаючи з 20 травня українці, які платять за комуналку із запізненням, платитимуть штрафи. Ті порушення у платіжній дисципліні, які були здійснені до зазначеного терміну, не повинні потрапляти під норму щодо сплати пені. Розмір пені — лише 0,01% боргу. Наприклад, 100 днів про термінування – це 1% від суми заборгованості. Тобто за рік максимальна сума пені може скласти 3,65%. Пеня не нараховуватиметься тим громадянам, яким держава не надає субсидії або яким роботодавець заборгував виплату заробітної плати. Також, Кабінет міністрів розробив документ, який встановить максимальний розмір абонентської плати. Він буде визначатися за формулою: • мінімальна зарплата × 2,58 × коефіцієнт витрати; Коефіцієнт витрати: гаряча вода і тепло — 0,004; холодна вода —0,0035; вивезення сміття — 0,0015. Отже, у 2019 році максимальна абонплата на тепло, гарячу воду становитиме 43 грн, на холодну воду — 37,6 грн і на вивезення сміття — 16,1 грн. З ростом мінімальної заробітної плати також будуть збільшуватися і максимальні розміри абонентської плати. Водночас, як і зараз, окремо потрібно буде платити за послугу як товар. Але навіть якщо зовсім не користуватися комунальною послугою, абонентську плату доведеться оплачувати у будь-якому випадку. Зібрані гроші спрямують на витрати із укладання договорів, розподіл послуги, обслуговування лічильників.
Однак, штрафні санкції будуть діяти не тільки для споживачів, а й для компаній, які надають комунальні послуги. Неналежне надання послуг або затримка з ремонтними роботами можуть стати підставою для виплати штрафу на користь споживача. Детальні умови таких штрафних санкцій мають бути прописані в договорах на житлово-комунальні послуги. При укладанні індивідуальних договорів важливим моментом є розподіл відповідальності за внутрішньобудинкові мережі. Тепер їх можуть обслуговувати компанії, які надають послуги з електро-, тепло та водопостачання. За відповідну плату, звичайно. Це буде вказано у договорі та відображено окремою позицією у платіжці. До речі, у платіжці за централізоване опалення, гаряче та холодне водопостачання з'явиться новий рядок – плата за абонентське обслуговування. Його не варто плутати з абонплатою. Плата за абонентське обслуговування – це, фактично, платіж на утримання абонентської служби виконавця комунальних послуг, який раніше сидів у тарифі на послугу, а тепер виведений як окрема плата. Якщо виконавець не працює зі споживачем напряму – значить, споживач і не платитиме йому на утримання абонслужби.
Якщо власники квартир хочуть, щоб виконавець відповідав за послугу "до крану", то повинні доручити йому утримання внутрішньобудинкових мереж і оплатити ці послуги. В іншому випадку, виконавець послуги відповідатиме за неї лише до входу у будинок.